جوش‌ های هورمونی و روش های درمان آن

جوش‌ های هورمونی و روش های درمان آن https://clinicelham.com/license
https://clinicelham.com/how-to-use-my-images

جوش‌ های هورمونی و روش های درمان آن

1371

جوش به ضایعه های پوستی گفته می شود که روی پوست ظاهر شده و ناخوشایند است. جوش ها بنا به دلایل مختلفی ظاهری می گردند. یکی از دلایل به وجود آمدن جوش مربوط به تغییرات هورمونی است. این جوش ها در حقیقت مربوط به فعالیت های هورمونی بدن شما هستند.  

این جوش ها بیشتر وقت ها با نوسان های هورمونی خودشان را در دوران بلوغ نشان می دهند. اما این بدان معنا نیست که این جوش ها در بزگسالان به وجود نمی آید. در بزگسالان نیز گاهی به دلیل تغییرات هورمونی این جوش ها ظاهر می شوند. 

این نوع از جوش ها در خانم ها شایع تر از آقایان است. از این رو عواملی مانند بارداری یا قاعدگی نقش مستقیمی در بروز این جوش ها در خانم ها دارد. بر اساس آمار حدود 50 درصد از خانم ها در رده سنی 20 تا 29 سال از جوش های هورمونی رنج می برند. 

ما در این مقاله قصد داریم که اطلاعاتی را درباره جوش های هورمونی و روش های درمان آن در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. با کلینیک الهام همراه ما باشید. 

مشخصه های جوش های هورمونی 

این نوع جوش ها اغلب در سنین نوجوانی در قسمت بینی، چانه و پیشانی خودشان را نشان می دهند. جوش های هورمونی در بزرگسالان اغلب اغلب در بخش تحتانی صورت شکل می گیرد. منظور از ناحیه تحتانی بخش زیر گونه ها و ناحیه زیر فک می باشد. 

اغلب اوقات جوش های هورمونی به شکل کیست خودشان را نشان می دهند. می توان گفت که جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید اکثرا جوش های هورمونی هستند. کیست ها بیشتر اوقات در بخش های عمیق تر پوست ایجاد می گردند. 

به همین دلیل در سطح پوست مشاهده نمی شوند. زمانی که شما به این برجستگی ها دست می زنید متوجه درد در این نواحی خواهید شد. از مهم ترین عوامل به وجود آمدن جوش های هورمونی می توان به یائسگی، قاعدگی، بالارفتن سطح آندروژن و و سندروم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد. 

این نوسانات در هورمون ها باعث التهاب پوست، مسدود شدن سلول های پوستی در بخش فولیکول ها، تولید چربی در منافذ پوست و تولید باکتری هایی شود که منجر به جوش های هورمونی  خواهد شد. رفع لک پوست

  • یائسگی و جوش هورمونی

بسیاری از خانم ها در رده سنی 40 تا 50 سال دچار یائسگی می گردند. زمانی که خانم ها یائسه می شوند به طور طبیعی هورمون های تولید مثل در آنها کاهش پیدا می کند و دوران قاعدگی شان تمام می شود. در این دوران جوش هایی در صورت خانم ها ظاهر می شود. 

احتمال بروز این جوش ها کم شدن سطح استروژن یا بالا رفتن هورمون هایی مانند تستوسترون می باشد. حتی اگر در این زمان از درمان های جایگزین هورمونی برای کم کردن علائم یائسگی استفاده شود،  اما باز هم ممکن است که این جوش های هورمونی خودشان را در صورت خانم ها نشان دهند. 

در برخی از این درمان ها از هورمون پروژستین استفاده می شود که خود این هورمون می تواند باعث بروز جوش های هورمونی روی صورت خانم ها گردد. خوشبختانه امروزه با کمک برخی داروها می توان جوش های یائسگی را درمان نمود. بسیاری از افراد با کمک روش های طبیعی این جوش ها را برطرف می کنند. اما در برخی موارد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. 

درمان های دارویی برای درمان جوش های هورمونی 

معمولا محصولاتی که به نسخه نیاز ندارند خیلی در درمان جوش های هورمونی موثر واقع نمی شوند مگر اینکه مشکل جدی نباشد. اکثر اوقات جوش های صورت به شکل کیست های برجسته خودش را نشان می دهد.  با توجه به اینکه این کیست در عمق پوست قرار دارند، داروهای موضعی به آنها نمی رسد. با کمک داروهای خوراکی می توان هورمون را متعادل نمود و پوست را پاکسازی کرد. از رایج ترین داروها در این زمینه می توان به داروهای ضد آندروژن و داروهای خوراکی ضد باروری اشاره کرد. 

  • استفاده از داروهای ضدباروری خوراکی

از جمله داروهای ضدباروری که برای درمان جوش های هورمونی استفاده می شوند، نورگستیمیت، دروسپیرنون و نوراتیندرون هستند. زمانی که این مواد باهم ترکیب می شوند، روی جوش های هورمونی تاثیر می گذارند.  

برای افرادی که سابقه فشار خون بالا یا لخته شدگی خون را دارند، داروهای ضدباروری گزینه خوبی به حساب نمی آیند.  همچنین افراد سیگاری نباید از این داروها استفاده نمایند. 

  • استفاده از داروهای ضد آندروژن

این داروها می توانند هورمون مردانه آندروژن را به طور قابل توجهی کاهش دهند.  به طور کلی، این هورمون به اندازه طبیعی در مردان و زنان وجود دارد. اما زمانی که مقدار آن بیش از حد معمول باشد می تواند در فولیکول های مویی تداخل ایجاد کند. 

به این ترتیب تولید چربی زیاد می شود و به تدریج روی پوست جوش های هورمونی  ایجاد می گردد. اسپیرونولاکتون یکی از داروهایی است که عمدتا برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مورداستفاده قرار می گیرد.  اما این دارو تاثیرات آنتی آندروژنی دارد. به عبارت دیگر این دارو می تواند باعث شود که تولید آندروژن در بدن کاهش پیدا کند. فیشیال

  • رتینوئیدها

در صورتی که فرد دارای جوش های خفیفی باشد، استفاده از رتینوئیدهای موضعی می تواند مفید واقع شود. در حقیقت، رتینوئیدها از مشتقات ویتامین آ به حساب می آیند. بسیاری از لوسیون ها، ژل و کرم ها دارای رتینوئید هستند. 

در بیشتر مواقع برای تهیه این نوع کرمها و لوسیون ها نیازی به نسخه پزشک نیست. اما برای اثر گذاری بیشتر می توانید با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات پزشک داروهایی را تجویز می کند که برای شما موثرتر هستند. اگر قصد دارید که از رتینوئید موضعی استفاده نمایید، حتما در کنار از ضد آفتاب مناسب نیز استفاده کنید. زیرا رتینوئیدها می تواند خطر آفتاب سوختگی را به طور قابل توجهی بالا ببرند. 

روش های طبیعی برای درمان جوش های هورمونی

روش های طبیعی نیز وجود دارد که برای درمان جوش های هورمونی موثر هستند. به طور کلی، درمان های طبیعی عوارض ندارند. اما اثرگذاری این درمان ها کمتر است. در ادامه برخی از این روش ها را معرفی می کنیم. پاک سازی پوست صورت

  • روغن درخت چای 

روغن برگرفته از درخت چای می تواند التهاب ناشی از جوش را برطرف نماید. پزشکان معتقدند که استفاده از این روغن برای کاهش جوش های هورمونی خفیف تا متوسط می تواند کارآمد واقع شود. قبل از استفاده از روغن درخت چای آن را با کمک یک روغن حامل رقیق نمایید. 

به روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن جوجوبا روغن حامل می گویند.   قبل از استفاده از این روغن حتما مقداری از آن را روی دستتان امتحان کنید تا حساسیت نداشته باشید. 

  • آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید در حقیقت نوعی گیاه می باشد که عمدتا از مرکبات به دست می آید. با کمک این ماده می توان سلول های مرده پوست را از سطح آن برداشت. همچنین با کمک آلفا هیدروکسی اسید می توان زخم های ناشی از جوش های هورمونی را به طور قابل توجهی کاهش داد. بسیاری از کرم ها و ماسک ها حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها هستند. مشاوره رایگان

  • چای سبز

چای سبز از دیرباز برای کاهش التهاب مورد استفاده قرار می گرفت.  همچنین نوشیدن چای سبز فواید زیادی دارد که یکی از آنها کاهش جوش های هورمونی است. همچنین می توانید از لوسیون و ژل هایی استفاده نمایید که حاوی چای سبز هستند. 

انواع جوش صورت

همه افراد با جوش آشنا هستند. جوش ها بیشتر اوقات در سنین نوجوانی و جوانی بروز می کنند. البته این بدان معنی نیست که در بزرگسالی جوشی وجود ندارد. افراد در هر سن و سالی ممکن است که جوش بزنند. اما عامل اصلی جوش در دوران نوجوانی تغییرات هورمونی است.   

به طور کلی، جوش های صورت به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول جوش های غیر التهابی و دست دوم جوش های التهابی می باشند.   به جوش های سر سیاه و سر سفید جوش های غیر التهابی گفته می شود. درمان این جوش ها راحت تر است و حتی می توان از درمان های خانگی برای درمان آنها استفاده نمود. 

دلایل جوش زدن در صورت

اما برای بسیاری این سوال پیش می آید که چرا صورت جوش می زند. علل مختلفی برای جوش زدن صورت وجود دارد. از این رو دلیل جوش زدن هر فردی با فرد دیگر فرق می کند. جوش های هورمونی  یکی از مشکلاتی است که نوجوانان و جوانان را درگیر می کند. 

جوش های هورمونی  به دلیل تغییرات هورمونی بروز می کند. عامل اصلی به وجود آمدن جوش بسته شدن منافذ پوست و چربی بیش از حد است. ژنتیک نیز در این زمینه بسیار اثرگذار می باشد.  اما در این میان می توان گفت که جوش ها به دو دسته هورمونی و غیر هورمونی تقسیم می گردند. فیشیال

چرا برخی از بزرگسالان جوش های هورمونی دارند؟

اگرچه نوسانات هورمونی که باعث جوش های هورمونی  می شود در طول سال های نوجوانی شایع است، اما می تواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. زنان ممکن است در طول چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار نوسانات هورمونی شوند که منجر به بروز جوش های هورمونی  می شود.

جوش های هورمونی   همچنین می تواند از عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج و داروهای استروئیدی باشد. برخی از افراد نیز ممکن است استعداد ژنتیکی برای جوش های هورمونی  داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که 50 درصد بزرگسالان مبتلا به جوش های هورمونی ، والدین، خواهر و برادر یا فرزندشان مبتلا به جوش های هورمونی  هستند.

روش های رفع جای جوش

از بین بردن جای جوش ها مسئله ای است که بسیاری از افراد به آن اهمیت می دهند.  جای جوش در واقع به لکه های باقی مانده از جوش های هورمونی گفته می شود. این لکه ها زیبایی پوست را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهند. خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای رفع جای جوش وجود دارد. 

درمان های خانگی برای رفع جای جوش شامل استفاده از روغن سیاه دانه، استفاده از عسل، مصرف آلوئه ورا و اب لیموی تازه است.   در کنار این روش های خانگی، روش های درمانی نیز برای از بین بردن جوش ها وجود دارد که شامل آلفا هیدروکسی اسید، اسید لاکتیک و رتینوئید می شود. 

اما اگر برای رسیدن به نتیجه نهایی عجله دارید می توانید از لایه بردار و یا لیزر استفاده نمایید.  

اگر دارای جوش هورمونی هستید و یا می خواهید جای جوش تان را از بین ببرید، می توانید به کلینیک الهام مراجعه کرده و با پزشک متخصص مشورت نمایید. پزشک با بررسی مشکل تان بهترین روش را به شما توصیه می کند. کلینیک الهام با برخورداری از پزشکان متخصص و تجهیزات به روز می تواند خدمات خوبی را در این زمینه به شما مراجعین ارائه دهد. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. https://clinicelham.com/licensehttps://clinicelham.com/license

پاکسازی پوست https://clinicelham.com/license
https://clinicelham.com/licehttps://clinicelham.com/license

اشتراک با دوستان

سوالات متداول


بله. در زمان بارداری هورمون ها دچار تغییرات زیادی می شوند. از این رو در برخی از افراد جوش های هورمونی به وجود می آید.

درمان های خانگی برای رفع جای جوش شامل استفاده از روغن سیاه دانه، استفاده از عسل، مصرف آلوئه ورا و اب لیموی تازه است.

داروهای ضدباروری خوراکی، داروهای ضد آنروژن و رتینوئیدها از جمله رایج ترین درمان های دارویی برای کاهش جوش های هورمونی به حساب می آیند.

به طور کلی، نه. محرک اولیه بیشتر موارد جوش های هورمونی نوسانات هورمونی است. هورمون ها غدد چربی را تحریک می کنند تا سبوم بیشتری تولید کنند که می تواند منافذ را مسدود کند. سپس باکتری ها می توانند در منافذ رشد کنند و باعث ملتهب شدن و بیرون آمدن آنها شوند.

محرک اولیه جوش های هورمونی ، نوسانات هورمونی است به ویژه، هورمون مردانه تستوسترون . (زنان دارای سطوحی از تستوسترون هستند.) هنگامی که نوجوانان به بلوغ می رسند ، هورمون های آنها شروع به افزایش می کند و اغلب، جوش های هورمونی نیز افزایش می یابد.

بیشتر اوقات، جوش های هورمونی در پایان بلوغ خود به خود از بین می رود، اما برخی از افراد هنوز در بزرگسالی با جوش های هورمونی دست و پنجه نرم می کنند. با این حال، تقریباً تمام جوش های هورمونی را می توان با موفقیت درمان کرد. این مسئله یافتن درمان مناسب برای شماست.

اگر درمان‌های بدون نسخه، مانند رتینوئید موضعی یا محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک ، همراه با پاک‌سازی ملایم، برای شما کارساز نبود (به آنها فرصت دهید تا درمان شود چون بهبود جوش های هورمونی ممکن است 4 تا 12 هفته طول بکشد). یک متخصص پوست ممکن است بتواند کمک کند. جوش های هورمونی شدید نیاز به درمان تهاجمی برای جلوگیری از ایجاد اسکار دارد.

ارسال نظر


قوانین ارسال نظر
  • با دقت نظرات قبلی را مطالعه کنید و از ارسال نظر تکراری بپرهیزید

  • از ارسال نظر به زبان انگلیسی و فینگیلیش خودداری کنید

  • گذاشتن لینک در متن نظر ممنوع است

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید

نظری در این بخش وجود ندارد

اولین نفری باشید که نظر خودش رو ثبت می کنه

ثبت نظر

مطالب پشنهادی

شاید موارد زیر که ارتباط زیادی با مطلب: جوش‌ های هورمونی و روش های درمان آن دارند را دوست داشته باشید

برای جوان سازی دست چه کنیم؟ برای جوان سازی دست چه کنیم؟

برای جوان سازی دست چه کنیم؟

با افزایش سن کلاژن و چربی در دست‌ها کم شده و رگ‌ها و تاندون‌ها ظا

جراحی بلفاروپلاستی چیست؟ جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

اگر به چهره افراد دقت کنید چشم هایی با حالت های مختلف می بینید. پلک های افتاده ن

روش های جوانسازی دست روش های جوانسازی دست

روش های جوانسازی دست

جوانسازی دست یکی از مهمترین دغدغه های بسیاری از افراد است چراکه دست های ما بیشتر

روش های کاشت ریش روش های کاشت ریش

روش های کاشت ریش

در بین مردان افرادی هستند که صورت کم مو دارند، یا اینکه کلاً از داشتن ریش و سبیل

عوارض تزریق چربی به دست عوارض تزریق چربی به دست

عوارض تزریق چربی به دست

مانند بافت صورت، از دست دادن کلاژن به دلیل افزایش سن در دست ها منجر به برجسته شد

فرآیند و نحوه کاشت ریش فرآیند و نحوه کاشت ریش

فرآیند و نحوه کاشت ریش

کاشت ریش یک عمل زیبایی است که برای اصلاح بی نظمی ریش انجام می شود. ریش کامل

قبل و بعد از کاشت مو قبل و بعد از کاشت مو

قبل و بعد از کاشت مو

کاشت مو یکی از اقدامات هیجان انگیز برای افرادی است که از موی سر طبیعی خود بی بهر

قیمت و هزينه کاشت ریش قیمت و هزينه کاشت ریش

قیمت و هزينه کاشت ریش

بسیاری از آقایان از داشتن ریش و سبیل عاجز هستند به طوری که زیبایی هر مردی با داش

up
phone